روايات

رواية قسوة ليث وكبريائه الفصل الأول 1 بقلم شروق أحمد حبيب

رواية قسوة ليث وكبريائه الفصل الأول 1 بقلم شروق أحمد حبيب

رواية قسوة ليث وكبريائه الجزء الأول

رواية قسوة ليث وكبريائه البارت الأول

رواية قسوة ليث وكبريائه الحلقة الأولى

الدكتور :يا ليث بيه المدام مراتك التحليل ظهر وبيقول انها اتعرضت للاعتداء.
ليث بقسوه:طب اقفل انت.
يذهب ليث لريناد ويمسكها بقسوه من وجهها :مين الي اتجرأ واعتدا عليكي
ريناد بخوف شديد:ان.. انت بتقول اي عمر ما حد لمسني.
ليث بجحود:وكمان بتكدبييي.
ريناد:ليث والله مبكدبش والله احنا لسا متجوزين من اسبوع ازاي تقول عندي كده
صدقني محدش لمسني ياليث

 

 

يمسكها ليث بقوه من شعرها ويجرها خلفه بجحود
ليث:انتي واحده رخيصه ومعندكيش شرف.
رينا :شعري يا ليث بتوجعني.
يكمل ليث بجحود:طلعتي رخيصه وزباااله.
ثم يخرجها خارج فلته فله ليث القاسمي.
ليث بقوه :انتي ميشرفنيش تبقي مراتي ومن العيله الشريفه دي.
ريناد :افهمني يا ليث اكيد في غلط.
ليث :شرفي اهم منك.
ريناد وهي ترجف خوفا من قسوته :انت بتظلمني.
ليث:هاتي الي يثبت بكده ويبقي في كلام تاني.
ريناد :ليث.
ثم يغلق ليث باب الفيله ويتركها.
ريناد بخوف وبكاء مثل الطوفان :اي الي هو عملو ده انا محدش جه جمبي ازاي يقول كده اكيد في غلط هروح الصعيد ازاي ابويا هيقتلني لو عرف حاجه زي كده 😭😭💔.
///////////////////////////////
في داخل الفيله يرن ليث علي صديقه مروان وزوج اخته.
ليث :مروان قول للي في البيت عندك ليث نازل الصعيد عشان هيطلق ريناد بكره.
مروان :ليث انت بتقول اي انتو لسا متجوزين مكملتوش اسبوعين.
ليث:شايفك بتدخل في أموري الخاصة اعمل الي عليك وبس.
///////////////////////////////////

 

 

في اليوم التالي.
خرج ليث من الفله وكانت ريناد تنام بالخارج ومازالت الدموع علي وجهها. يجلس ليث بركبته ويسحب شعرها من علي وجهها الناعم برقه.
ليث لنفسه :شرفك وكبريائك اهم منها.
ثم بصوت مرتفع :قومي عشان هنروح لابوكي.
تفيق من نومها وتنظر له بخوف وتتمسك برجليه :ليث ارجوك بلاش بابا في الموضع.
ليث بجحود يمسكها من زراعها :قومى ابوكي لازم يعرف.
///////////////
في الصعيد
/
يذهب ليث وهو يمسك ريناد بقوه من يداها.
ثم يدخل منزل والدها
ليث :يا نويري اطلع شوف شرف بنتك.
ريناد :ليث ارجوك بلاش بابا يا ليث هيقتلني صدقني محدش لمسني يا ليث.
النويري :اي الي بتجوله ده بنت مين الي معندهاش شرف.
ليث :بنتك حد معتدي عليها وتجوزهالي فين الأصول الي عندك.
النويري ينظر لها بقسوه ثم يضربها علي وجهها حتي تقع أرضا :ياعاهره
ريناد بدموع :يابابا انا عايشه معاك علطول عمر ما حد لمسني والله.
النويري :نزلتي شرفي بس انا هرجعو بموتك.
ليث :اخرتنا سوا هنا الباقي ليك يا نويري سلام.
ريناد ببكاء :ليث متسبنيش هيقتلني.
ليث :اخري معاكي هنا يا بنت النويري.
يخرج ليث ويركب سيارته ثم بلحظه يضع يداه علي قلبه ويتنهد :مش هسمح لقلبي يروحها.
يذهب ليث.

 

 

في منزل النويري
تأتي والده ريناد واخوها الكبير رضوان وزوجته مريم. واختها الأصغر رضوي.
رضوان :في أي يابا.
والده ريناد تجلس وتاخذها بحضنها :في أي يا نويري ريناد هنا لي.
نويري :اطلع هات السلاح يا رضوان اختك ضيعت شرفنا.
رضوان :انت بتقول اي يابا.
نويري :جوزها جبها وعرف انها من غير شرف لازم تموت عشان شرفنا. انا هجيب السلاح
//////////////////////////
في فله القاسمي والد ليث.
مروان :يا جماعه عايز اعرفكو حاجه. :ليث قالي امبارح بالليل اقولكو انو هيطلق ريناد النهارده.
والده ليث :يطلقها ازاي يعني ولي.
مروان :مش عارف والله.
/////////////////
/في شركه ليث
يدخل مكتبة ويفك زرار قميصه الاول ثم يدخل عليه هشام صديقه
هشام :ليث فين ريناد.
ليث :عند ابوها.
هشام :ليث انت بعد ما حكتلي امبارح شكيت في حاجه غلط في الوضع.
ليث :حكتلك عشان تسمع مش تقف معاها.
هشام :هتندم في الاخر ابوها هيقتلها يا ليث رن عليه وقفه.
ليث :لا يقتلها يولع فيها ميخصكيش ولا يخصني.
هشام :انا هروح اساعدها يا ليث مبقاش هشام البكري لو مش نفذتها منهم.
ليث بحده :بتتعدي حدودك معايا.
هشام :البنت ملهاش ذنب في حقدك وجبروتك ده.
///////////////////////////

 

 

يأتي والد ريناد بالسلاح.
اوعي يا وليه هخلص عليها
رضوان :اوعي يا أمي.
والده ريناد :حرام عليكو بنتي ملهاش ذنب في ماضيها.
والده ريناد :وانا مليش ذنب ف شرفي الي بينزل
ثم يسحب رضوان امه.
ريناد ببكاء :حرام عليكو يابابا لا
نويري :غوري يا عاهره.
ثم يطلق النويري عليها حتي تفقد الوعي من شده الألم.

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية قسوة ليث وكبريائه)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *

زر الذهاب إلى الأعلى